نقش این ساز چه در ارکستر بزرگ چه به طور جمعی و انفرادی بسیار پر اهمیت است. وجهه جهانی ویولن آکوستیک را میتوان در سازگاری آن با فرهنگهای مختلف و حضور این ساز در موسیقی ملل مختلف دید. محل قرار گرفتن ویلن بر روی سطح شانه و در نزدیکی گردن نوازندهاست. می توانید برای آگاهی بیشتر در زمینه نگهداری ویلن به مقاله ای با نام اصول درست نگه داشتن ویولن روی شانه هایتان مراجعه کنید.
آکوستیک علمی است که در ارتباط با تولید صدا و عبور آن از محیط های مادی و همه ی پدیده های مربوط به آن صحبت می کند. اولین کسی که از اصطلاح اکوستیک برای علم صدا استفاده کرد. ریاضیدان و فیزیک دان فرانسوی ژرف ساوار بوده است. لغت اکوستیک از کلمه ی یونانی که به معنای صدا است مشتق شده است
ویولن آکوستیک در واقع به یک خروجی الکتریکی صدا مجهز بوده و معمولا بدنه آن فلزی است. ویولن الکتریک اولین بار در سال ۱۹۲۰ توسط استاف اسمیت در موسیقی جاز و بلوز مورد استفاده قرار گرفت.
صدای این نوع ویولن مختص موسیقی راک، پاپ و … است. ویولنهای با بدنه فلزی اصولا یک طراحی غیر سنتی و مینیمالیستیک برای کم کردن وزن دارند، لذا معمولا دارای بدنه نرمال، همانند ویلن آکوستیک نیستند. ویولنهای الکتریک ممکن است تعداد بیشتری سیم نسبت به آکوستیک داشته باشند.
سیگنالهای ویولن آکوستیک همانند گیتار الکتریک بر اثر پردازشهای الکترونیکی، برای بدست آوردن صدای دلخواه بوجود میآید.
ویولنهای الکتریکی معمولا از پیکاپهای مغناطیسی و یا فیزوالکتریک استفاده می کنند که در پیکاپهای مغناطیسی لازم است که رشتههای ویلن از جنس یک عنصرحاوی آهن باشند.
وجهه جهانی ویولن را میتوان در سازگاری آن با فرهنگهای مختلف و حضور این ساز در موسیقی ملل مختلف دید.
از اولین سازندگان ویولن آکوستیک میتوان از گاسپارو برتولونی ایتالیایی نام برد، که در برخی موارد وی را مخترع این ساز نیز میدانند. از شاگردان مشهور گاسپارو برتولونی، آندره آماتی بود که او هم بهترین سازنده ویلن در سطح جهان یعنی آنتونیو استرادیواری ایتالیایی را آموزش داد.
ویولن از اواخر دوره ناصرالدینشاه جاى کمانچه را در ایران گرفت. با ورود ویولن به ایران برخی از نوازندگان کمانچه مانند:
حسین خان اسماعیل زاده
علی اصغر بهاریحسین یاحقی و… به آموختن آن پرداختند
نوازندگان کمانچه تکنیک خود را به ویولن انتقال دادند و جز استاد ابوالحسن صبا و سایر شاگردان مدرسه عالى موسیقى که ویولن را با تکنیک حقیقى آن مىنواختند، بقیه ویولنیستهاى ایرانى از روش کمانچهکشها پیروى مىکردند.
شیوهٔ استاد صبا با شاگردانش منتقل شد و آنها با تغییراتى چند، ویولن را تا حدودى از تکنیک کمانچهکشى جدا کردند. از اینرو نوازندگان این دو ساز، گاه هر دو را مىنواختهاند و به هر دو تسلط داشتهاند.
Niccolo Paganini, Italy: نیکولا استعداد زیادی در ویولن داشت و مردم اون را به عنوان بهترین ویولن زن ایتالیایی می شناسند.او یکی از بهترین گیتاریست ها و آهنگ ساز ها است.
Pablo De Sarasate: پابلو ویولن زدن را از پدرش یاد گرفت,پدرش رهبر توپخانه بود.پابلو ویولن زدن را در سن کمی یاد گرفت.اون اولین کارش را در لاکرونیا کنسرت وقتی که فقط ۸ سالش بود درست کرد.
Antonio Vivaldi, Italy: آنتونیو یکی از ویولن زن های معروف در ونیس است.او بخاطر آهنگ های بی کلام زیبایش بسیار معروف بود.آنتونیو به غیر از یک ویولن زن یک کشیش هم بود.