آموزش کوک کردن سه تار با تیونر

نکاتی درباره کاسه سه تار
نوامبر 26, 2018
جنس ویولن دست ساز
نوامبر 28, 2018
5/5 - (1 امتیاز)

برای اینکه شما بتوانید ساز خودتان را کوک کنید و صدای زیبایی را با سه تار خود بزنید باید آن را کوک کنیدباید اصول آن را بدانید چرا که این امر کار راحتی نیست و نیاز به تخصص می خواهد خب سوال برایتان سوال پیش بیاید که چگونه؟ می دانیم شاید برای خیلی از افراد این کار کمی مشکل باشد و یا شاید عده ای تازه شروع به زدن سه تار کردند و با این کار آشنایی کامل را ندارند. ما در این مقاله به شما می خواهیم این مبحث را آموزش دهیم که چگونه با تیونر سه تار خود را کوک کنید. پس با ما همراه باشید.

 

 کوک کردن سه تار با تیونر

 

 

 

سه‌تار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشارهٔ دست راست نواخته می‌شود. این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنج است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده‌اند. سه‌تار دارای ۲۵ پردهٔ قابل حرکت از جنس روده‌ی حیوانات یا ابریشم است. صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است و گستره صوتی آن از هنگامِ بمِ دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل و در نتیجه نزدیک به ۳ اکتاو است.

 

کوک سیم اول

 

برای کوک کردن این ساز بسیار زیبا و ایرانی شما باید در ابتدا نرم افزار تیونر را بروی گوشی خود نصب کنید. شروع به زدن سه تار می کنید اولین سیم را بزنید این سیم باید c را روی تیونر نمایش دهد اگر غیر از این را نمایش داد معلوم می شود که ساز شما ناکوک است. اگر b را نمایش داد یعنی ساز شما پایین است باید کمی سیم را بالا بیاورید.

خرید و فروش ساز ویولن
پیشنهاد مطالعه»

 

کوک سیم دوم

 

در قدم بعدی سیم دوم را کوک می کنیم سیم زرد باید علامت G را نمایش دهد اگر حرف های پایین تر را نشان داد معلوم می شود که صدای تار شما پایین است و اگر حروف انگلیسی بالا را نشان داد معلوم می شود که سه تار شما ناکوک است و آن را باید به حرف G برسانیم.

 

کوک سیم سوم یا سیم های بم

 

حال می خواهیم سیم های بم مان را کوک کنیم برای کوک کردن سیم سوم به وسیله تیونر شما باید بدانید که باید روی حرف C قرار بگیرید اگر روی B  و یا روی A قرار بگیرد می فهیمیم که صدای تار ما بسیار پایین است و اگر روی Dو F  قرار بگیرد متوجه خواهیم شد که صدای ما بسیار بالاست کمی تار بزنید و آن را بالا و پایین کنید تا به حد نصاب مطلوب برسید.

سیم بم بسیار حساس است و نیاز به تبحر کافی و گوش تیز می خواهد تا بتوان کوک کردن  را شروع کرد اما نگران نباشید ما تمام نکات آن را برایتان خواهیم گفت.

می توانید از سیم سوم کمک گرفته و آن را کوک کرد شروع به زدن تار کنید باید این سیم روی تیونر حرف C را نمایش دهد. وقتی روی تیونر سبز شود یعنی تار های شما کوک شده اند.

 

امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد و شما بتوانید با تمرین کردن در منزل ساز خود را کوک کرده و هنر خود را در معرض دید همه قرار دهید. اگر نیاز به آموزشی دارید می توانید از ما کمک بگیرید آموزشگاه ماهون کلاس خصوصی و کارگاهی را برای هنرجویان مشتاق راه اندازی کرده است تا بتواند به این هنرجویان خدمتی بس کوچک اما ماندگار را ارائه دهد.  باشد که شما عزیزان از ما خشنود باشید می توانید با ما تماس بگیرید و یا اگر تمایل دارید به دفتر کار ما مراجعه کنید می توانید به آدرس زیر مراجعه بفرمایید.

  • آدرس:تهران، سعادت آباد، بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، کوچه شهید عیسی پور ( ساحل 1) پلاک 14 طبقه دوم واحد 3 -* حضور با هماهنگی *
آموزش سه تار به طور حرفه ای
پیشنهاد مطالعه»
‫4/5 (بررسی 1)

1 دیدگاه

  1. […] سیم ایده آل نیاز به کوک کردن ندارد و صدای گرم ،کامل وحجیمی تولید می کند. صدای آن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *