سوالات متدوال درباره ویولن
دسامبر 11, 2018
خرید و فروش ساز ویولن
4.7/5 - (3 امتیاز)

بسیاری از بین سازهای سنتی، ویلون را انتخاب می‌کنند، چون با اینکه ساز سختی است، اما هم خوش صداست و هم با سازهای دیگر خوب جفت و جور می‌شود.

خرید و فروش ویولن هم نسبت به سازهای سنتی دیگر پررونق‌تر است و جدا از جاهای مثل میدان بهارستان، خرید و فروش آنلاین آن نیز بسیار باب است

 

جنس چوب

 

از اولین چیزهایی که در خرید و فروش ویولن باید به آن توجه کنید، جنس چوب است. در سازهای استاندارد و باکیفیت، رگه‌هایی در پشت ساز وجود دارد که یکنواخت و متقارن و نزدیک به هم است، اگرچه که بعضی از سازها را هم به وسیله تراش یا اضافه کردن رنگ دارای این رگه‌ها میکنند. این رگه‌ها باید متعلق به خود چوب باشد.

 

برچسب اطلاعات ساز

 

این برچسب که اطلاعاتی مثل کمپانی تولیدکننده یا شخص سازنده، کشور سازنده و سال ساخت ساز بر روی آن نوشته شده، روی سوراخ سمت راست ویولن قرار گرفته و اصالت ساز را نشان می‌دهد. مارک‌های معروف ویلون Hofner ,Tf, RODERICH PAESOLD و Amati هستند. بهترین ویلون‌ها نیز متعلق به ایتالیاست.

 

بررسی بدنه

 

موقع خرید ویولن باید توجه کنید که بدنه آن ترک نداشته باشد، همه قسمت‌های ویولن را بررسی کنید تا مطمئن باشید که ترکی نداشته باشد. در مرحله بعد نوبت به بررسی لبه‌های کناری ساز می‌رسد. نیابد لبه‌های کناری ساز بیرون زده باشد، در این صورت وجود این مشکل معلوم می‌شود که چوب آن خوب تراشیده نشده است.

 

صدای ساز

 

ویولنی که می‌خرید باید صدایش شفاف باشد و به راحتی بتوان صدای نت‌ها را جدا از هم تشخیص داد. از دیگر نکاتی که باید آنها را مدنظر قرار دهید حجم صدای ساز و بلندی آن ، خوش دست بودن گریف آن( به طوری که نه باریک و نه خیلی پهن باشد) و تاب نداشتن آن است.

نکاتی که در خرید ویولن باید رعایت کرد
پیشنهاد مطالعه»

 

وزن ساز

 

سازی که می‌خرید نباید نه زیاد سبک و نه زیاد سنگین باشد، در نهایت باید سازی را انتخاب کنید که با آن راحت هستید. اگر سازتان سنگین ولی استاندارد باشد و نتوانید آن را بلند کنید، عملا به دردی نمی‌خورد.

 

گوشی‌های کوک

 

گوشی کوک سازهای زیادی با مشکل مواجه است. گوشی‌های ساز باید بعد از کوک کردن ثابت باشند و شل نشوند. با کمی چرخاندن آنها به دو طرف می‌توانید تست‌شان کنید.

 

دسته ساز، ارتفاع سیم‌ها و آرشه

 

از دیگر مواردی که موقع خرید ویولن باید به آن توجه کنید دسته ساز است که صاف باشد. خرک و قسمت سیاه رنگی که نوازنده انگشت‌هایش را روی آن می‌گذارد باید دقیقا رو به روی هم قرار بگیرند. از دیگر مواردی که باید به آن دقت کرد ارتفاع سیم‌ها نسبت به صفحه انگشت‌گذاری یا گریف است. در غیر این صورت صدایی گز و گوش خراش از ساز بیرون می‌آید. دیگر اینکه چوب آرشه باید کاملا صاف و بدون خم باشد. برای اطلاع از صاف بودن آن هم، موهای آرشه را با استفاده از پیچ موجود در انتهای آرشه سفت کنید. بعد به طوری که نوک آرشه رو به پایین باشد، یک چشم‌تان را ببندید و با چشم دیگر امتداد مستقیم ته آرشه را نگاه کنید. دقت کنید که چوب آرشه باید کاملا موازی با موهای آرشه باشد.

‫5/5 (بررسی 1)

5 دیدگاه ها

  1. mojtaba گفت:

    عالي بود ممنون
    ولي من كه يه مقدار از اين ساز ميترسم
    چون ممكنه اول كه مبتدي هستي صداي گوشخراش و بدي بدهد

  2. واعظی گفت:

    درود به شما
    اطلاعات مفید است.ساخت ساز ویولن بسیار پر زحمت و کاری فوق العاده دقیق است. کسی که کمترین آشنایی داشته باشد، متوجه می شود که ساز دست ساز را نباید با ساز تجاری قابل مقایسه نیست. اگرجه خیلی ها فقط رنگ و لعاب را می بینند، اما این کیفیت صدا دهی ساز است که خیلی مهم است.

    • بهداد گفت:

      سلام بر شما.من ساز ها گروه ویولن و به خصوص خود ساز ویولن را خیلی دوست دارم.به عنوانی من ساخت ساز ویولن را بیشتر از یادگیری آن را دوست میدارم خودم هه ۴ سال است که کار با چوب انجام میدهم و سوال داشتم و این بود که آیا شغل ساز گری از نظر اقتصادی و حقوق بدست آمده از این هنر خوب است و چند سال یا ماه طول میکشد تا یک هنر جویی که تازه به کلاس های ساز گری آمده است خودش بتواند یک ساز خوب درست کند؟ممنون میشوم اگر به سوالاتم پاسخ دهید.

  3. حسام گفت:

    من به عنوان یک علاقمند به ساز ویولن که هنوز در هیچ کلاس موسیقی شرکت نکردم لذت بردم از اطلاعاتتون

    • مدیر سایت گفت:

      حسام جان خوشحالم که این مطلب برات مفید بود و امیدوارم که همیشه موفق و سلامت باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *