سازهای اصیل ایرانی
لیست سازهای اصیل ایرانی
نوامبر 17, 2018
رگلاژ ویولن
رگلاژ ویولن چیست؟
نوامبر 19, 2018
انواع سیم ویولن

انواع سیم ویولن

5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله می خواهیم توضیحاتی را درباره سیم ویولن و انواع و اقسام آن توضیحاتی را برای شما عززان بیان کنیم. برای نواختن ویلون سیم آن یکی از مهم ترین و کاربردی ترین قسمت ها است. پس بنابراین باید بدانید که سیم ویولن باید از چه جنسی باشد و همچنین باید ساختار آن را کاملا بدانید تا بعد اقدام به خرید کنید. پس اگر به این موضوع علاقمند هستید تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

 

انواع سیم ویولن

 

1. سیم های با هسته کامپوزیتی

 

سیمهایی که دارای مغزی زهی با روکش فلزی هستند یعنی ترکیبی از هر دو. این سیم ها در برابر فشار آرشه،رطوبت و تغییرات آب و هوایی مقاوم نیستند ولی صدای خیلی گرم و دلنشین و نرم دارند.ایراد آن قیمت بالا ،عمر خیلی کوتاه و کوک پذیری خیلی کم آنهاست.
البته این نوع سیم جز بهترین هاست و عموما افرادی که حرفه ای هستند از آن استفاده می کنند. نمونه این سیم ها اواپیراز است که جدید ترین نوع آنها که البته تولید انبوه نشده دارای هسته ای با جنس تار عنکبوت است.

 

2. سیم های با هسته مصنوعی

 

این مدل سیم ها خیلی متنوع اند مثل تونیکا از شرکت پیراسترو. این سیم ها صدای گرم و نرم و کوک پذیری خوب ولی عمر متوسط دارند.

 

3. سیم های با هسته فلزی

 

از ویژگی این سیم ها عمر طولانی صدای خوب کوک پذیری عالی قیمت مناسب نسبت به دو نوع دیگر است. ولی بعضا سفتی و خشکی سیم ها نوازنده را اذیت می کند و البته درست است که صدای خیلی خوبی دارند ولی اگر به دو نمونه بالا مقایسه کنیم از نظر کیفیت صدا پایین تر هستند. که معروف ترین آنها پیراسترو سبز است و پرمصرف ترین آن سیم های آلیس که جز سیم های تست و کم قیمت اند.

آموزش ساخت انواع ساز ها
پیشنهاد مطالعه»

 

4. سیم ویولن دومینانت

بدون تردید یکی از محبوب‌ترین سیم‌ ویولن نزد نوازندگان ویولن سیم دومینانت است. اصلی‌ترین دلیل این موضوع را باید در تعادل دومینانت در تولید فاکتورهای صوتی نظیر شدت، پیچیدگی و گرمای صوت جستجو کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که در چند ساعات ابتدایی نوازندگی با دومینانت، صدای فلز گونه‌ی سیم کاملاً مشهود است و برای دست‌یابی به صدای پایدار و عمیق‌تر دومینانت چند ساعتی نوازندگی با آن نیاز است. تعادل دومینانت این امکان را برای نوازندگان حرفه‌ای فراهم می‌کند تا رنگ صوتی مورد نظر خود را تولید کنند. ویژگی بارز دیگر دومینانت قابلیت سازگاری بالای آن با انواع ویولن با کیفیت‌های متفاوت است. بسیار متداول است که ست سیم دومینانت را با سیمهای “می” ویژه ترکیب میکنند. این کار خصوصا با سیمهای “می” گلدبرکات و هیل بسیار مورد توجه نوازندگان در سراسر دنیا است. برای این سیم چهار نوع ست با نام‌های 135، 135B، 135A و 135AB ساخته شده است که فرقشان در سیم “می” و “ر” است.

 

کاربرد سیم ویولن

 

برای خیلی از هنرمندان این مسئله پیش می آید که کدام سیم ویولن برای نواختن آنها  مناسب است این سوال بستگی به کاریی که می خواهید انجام دهید دارد. آیا  قصد تمرین دارید یا قصد اجرا؟ و یا اینکه سبک شما ایرانی است یا کلاسیک؟

اگر قصد تمرین دارید اصولا باید از سیم های با هسته فلزی خرید کنید چون عمر بسیار بالایی دارند که معروف ترین آن پیراسترو سبز است.
سیم هایی که برای اجرا هستند عمر کمی دارند مثل اوا پیرازی و ابلیگاتو و…
و حتی در موارد فوق حرفه ای که به آنها سیم های تمام زهی (gut) میگویند بعد از اجرا دور انداخته می شوند .
نمونه این سیم ها eudoxa gold و oliv است که بسیار گران قیمت هستند.

از چه سیم ویولن استفاده کنیم؟
پیشنهاد مطالعه»

سبک موسیقی تاثیر زیادی در انتخاب سیم دارد. ایرانی نوازها بیشتر دنبال صدای سنتی هستند
مثلا باید صدای بم پرحجمی داشته باشد ولی کلاسیک زن ها بیشتر دنبال صدای تیز و جوابگو در پوزیسیون های بالا هستند.
غیر از این کوک ساز در سبک ها نوع سیم را تعیین می کند.

‫4.5/5 (بررسی 2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *